Τετάρτη, 10 Ιουνίου 2009

Εκπορνευμένη τέχνη, ή η τέχνη της εκπόρνευσης

Πάει κάμποσος καιρός που ήθελα να γράψω κάτι γι’ αυτό το θέμα αλλά πάντα «κόλλαγα» και στο πώς να το παρουσιάσω αλλά κυρίως και στο πως θα φανεί. Τελικά μιας και mainstream ΜΜΕ έχουν μπεί στο παιχνίδι, νοιώθω πως απενοχοποιούμαι και θα κάνω την προσπάθεια να τα πώ όπως νομίζω.



Ο λόγος ( κατά μια έννοια ) για την αξιαγάπητη Sasha Grey, γεννημένη Μαρίνα Άννα Χατζή, 22 ετών ( 14 Μαρ 1988 ) , κάτοικος Αμερικής και επάγγελμα Pornostar. Καταξιωμένη μάλιστα αφού μέσα σε 2 χρόνια έχει καταφέρει να πρωταγωνιστεί σε πλήθος ακριβών παραγωγών, και να κερδίσει και τα πιο σημαντικά βραβεία στον χώρο της.



.

Θα μπορούσαμε να αναρωτηθούμε, τι κοπέλα είναι αυτή που αλλάζει 4 διαφορετικά Λύκεια στην Αμερική γιατί τα βαριέται, πάει κολέγιο να κάνει μαθήματα χορού, ηθοποιίας και κινηματογράφου και τελικά αφού μαζεύει δουλεύοντας σερβιτόρα κάποια λεφτά μετακομίζει στο LA και με το που κλίνει τα 18 μπαίνει στην βιομηχανία ταινιών πορνό, αλλά φαντάζομαι πως μια τέτοια ιστορία θα ήταν κάπως κοινότυπη ειδικά όταν γνωρίζουμε πως η βιομηχανία πορνό είναι από τις πιο κερδοφόρες μπίζνες στον πλανήτη με τζίρους που μόνο με το εμπόριο όπλων και ναρκωτικών θα μπορούσε να συγκριθεί.



Θα μπορούσαμε όμως να αναρωτηθούμε και, τι κοπέλα είναι αυτή που στα 22 της έχει καταξιωθεί στον χώρο της, έχει βγάλει τόσα χρήματα που ο μέσος δυτικός δεν θα τα βγάλει μάλλον σε όλη του την ζωή, και μέσα σε τρία χρόνια, έχει βραβευτεί στο επάγγελμα της, έχει συμμετάσχει με φωνητικά για μουσική καλλιτεχνών όπως ο Lee "Scratch" Perry και οι Current93 και τελικά πρωταγωνιστεί στην τελευταία ταινία του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη Steven Soderbergh, «The Girlfriend Experience».





Τι κοπέλα είναι αυτή που από την μία έχει πιθανότατα κάνει ότι σεξουαλική πράξη μπορούμε να φανταστούμε ( και πολλές που μάλλον δεν μπορούμε ) προς χάρη του φιλοθεάμονος κοινού και από την άλλη στην σελίδα της στο Myspace στα αγαπημένα βιβλία/συγγραφείς ξεκινάει με William Butler Yeats, Jean Baudrillard, Nietzsche.




Θα μπορούσαμε επίσης να αναρωτηθούμε, είναι η τέχνη που έχει εκπορνευτεί και μαζί της οι golden boys της καλλιτεχνικής μας εποχής όπως ο Soderbergh, ή μήπως ακόμα υπάρχει μια τέχνη της εκπόρνευσης, την οποία έξυπνες κοπέλες όπως η Μαρινα Αννα μας ( Ελλαδάρα περήφανη ), εκμεταλλεύονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αφήνοντας όλους εμάς να χάσκουμε για τον έναν ή τον άλλο λόγο.

Καθ’ όλη την διάρκεια των αιώνων που πολιτισμοί παρελαύνουν στο προσκήνιο, πάντα υπήρχαν γυναίκες τις οποίες οι άνδρες θαύμαζαν, ήθελαν να κατακτήσουν, να έχουν κοντά τους, και όλα αυτά κυρίως για την εξωτερική τους ομορφιά και την υπόσχεση του σαρκικού ( και μη ) έρωτα. Άλλοτε και σε κάποιους πολιτισμούς, οι άντρες θα κατέφευγαν για τέτοιους λόγους σε πλιάτσικο άλλων περιοχών, άλλοτε και σε κάποιους πολιτισμούς σε μονομαχίες ακόμα και πολέμους, άλλοτε σε πολιτισμούς που έφταναν το απόγειο τους θα αναπτυσσόταν αυτή η Τέχνη του προς πώληση έρωτα. Κάποτε η όλη αυτή διαδικασία θα έφτανε στην απαγόρευση και του σαρκικού έρωτα και της τέχνης αυτής με αποτέλεσμα τον εκχυδαϊσμό, τον εκφυλισμό και την αλλαγή της υπαρξιακής ουσίας αυτού του φαινομένου, μέχρι που οι πιο πρόσφατες «πρόοδοι» του ανθρωπίνου είδους, θα μετάλλασσαν αυτό που πολλές φορές ξεκίνησε ως σεβαστό, ίσως και ιερό, σε μια καπιταλιστικού τύπου βιομηχανία, όπου ο καθένας μπορεί να «απολαύσει» αυτό που άλλοτε θα προορίζονταν για λίγους.



Άλλοτε, στην Αθήνα του 4ου παχχ αιώνα ζούσε η διάσημη εταίρα Φρύνη της οποίας το όνομα ακόμα υπάρχει στους καταλόγους της συλλογικής μνημοσύνης είς πείσμα όλων αυτών που θα ήθελαν να καταργήσουν αυτό που η Φρύνη αντιπροσωπεύει. Η εξαιρετικής ομορφιάς Φρύνη, κατά τον ποιητή Μαχάωνα χρέωνε τους πλούσιους πελάτες της μέχρι και μια Μνα για μια νύχτα δηλ. 100 δραχμές. Περίπου την ίδια εποχή το ημερομίσθιο ενός αρχιτέκτονα στην ακρόπολη ήταν 2 δραχμές, τα 25 κιλά αλεύρι κόστιζαν 3 δραχμές, τα 25κιλά ξερά σύκα 1 δραχμή, μια αγελάδα 50 δραχμές ,ενώ το κόστος κατασκευής μιας τριήρης ανέρχονταν σε περίπου 6000 δραχμές. Έτσι η περιουσία της Φρύνης έφτασε σε τέτοια επίπεδα όπου κατά πως μας αναφέρει ο Καλλίστρατος, προσφέρθηκε να ανοικοδομήσει μόνο με δικά της έξοδα τα τείχη της μητρίδος της Θήβας, τα οποία κατέστρεψε ο Αλέξανδρος. Έθεσε μάλιστα όρο να γραφτεί σε αναθηματική πλάκα η φράση «Καταστράφηκαν από τον Αλέξανδρο, επισκευάστηκαν από τη Φρύνη την εταίρα», που μάλλον παραήταν για τους συντοπίτες της, οι οποίοι και τελικά αρνήθηκαν την προσφορά. Η Φρύνη ήταν που κατά την διάρκεια εορτασμών για τον Ποσειδώνα στην περιοχή της Ελευσίνας βγήκε γυμνή από την θάλασσα με αποτέλεσμα ο Αππελής να εμπνευστεί το έργο του «Αφροδίτη Αναδυόμενη», και επίσης ενέπνευσε και αποτέλεσε το μοντέλο για το ξακουστό έργο του Πραξιτέλη «Αφροδίτη της Κνίδου». Την Φρύνη αθώωσε δικαστήριο, ενώ όλα τα στοιχεία ήταν κατά, όταν ως ύστατη πράξη υπεράσπισης ό ρήτορας Υπερείδης την έγδυσε, παρουσιάζοντας στους δικαστές μια ομορφιά που έπρεπε να αθωωθεί ΕΝΑΝΤΙΑ στον νόμο, αφού η ομορφιά είναι θεϊκό σημείο ενώ ο νόμος ανθρώπινο κατασκεύασμα. Η Φρύνη τέλος προσέφερε τον εαυτό της αφιλοκερδώς στον Διογένη τον φιλόσοφο, τον οποίο και θαύμαζε, ενώ δεν κατάφερε να αποπλανήσει τον Ξενοκράτη.



Θα μπορούσαμε ίσως να φανταστούμε, πως η κυριαρχία της απαγόρευσης του σαρκικού έρωτα, και η μετεξέλιξη δηλ ο εκχυδαϊσμός του, μέσω της βιομηχανοποίησης βρίσκονται στην λήξη τους και μια κοπέλα όπως η Sasha είναι το ανάλογο μιας Φρύνης και προάγγελος μιας νέας/παλιάς εποχής. Πολλά θα μπορούσαμε να φανταστούμε χωρίς ποτέ όμως να βγάλουμε ασφαλές συμπέρασμα. Γιατί στην τελική δεν είναι η πράξη αυτή καθ’ αυτή που διαχωρίζει αυτές τις καταστάσεις αλλά τι βρίσκεται μέσα, βαθειά μέσα στους συμμετέχοντες σε αυτήν. Την κατάσταση την διαχωρίζει η Φρύνη, η Sasha, ο Αππελής, ο Soderbergh, εσείς και εγώ. Το σίγουρο είναι πως σε κάθε περίπτωση προσωπικά προτιμώ την Sasha και τον όποιο Soderbergh μπορεί να την αποκτήσει παρά τα δήθεν που κυριαρχούν ακόμα στην «πουριτανική» Ελλάδα όπου το ανάλογο φαινόμενο, εκτυλίσσετε σε πίστες και στα πρωινάδικα, με τις νέο-ελληνικές καρικατούρες Σάσα, «σκηνοθετών», «καλλιτεχνών» και αυνάνων κατά την διάρκεια δελτίων καιρού.


4 σχόλια:

LoLa είπε...

Δεν ξέρω αν θα αποτινάξουμε ποτέ από πάνω μας τις, πάσης φύσεως, ενοχές που μας ποτίζει από τα γεννοφάσκια μας η "τίμια" κοινωνία. Αυτή η στάθμη της ενοχής είναι που προσδιορίζει και διαφοροποιεί τη ματιά μας.

Ας βρει ο καθένας τα δικά του μέτρα και σταθμά κι ας ζήσει ευτυχισμένος με αυτά.

Sasha rules!!!

Pandion είπε...

Sasha Rules εννοείται.
Το περίεργο είναι πως συνυπάρχουν την ίδια εποχή οι ενοχές όπως λες μαζί με τον πλήρη εκχυδαϊσμό ( σε όλες τις εκφάνσεις σε όλες τις εκφράσεις ).

LoLa είπε...

Μα μόνο έτσι θα μπορούσαν να λειτουργήσουν οι ενοχές. Χρειάζονται ερεθίσματα για να δυναμώσουν. Το ίδιο θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί πως δρα και εξουδετερωτικά, δηλαδή να πάθουμε αφασία από το πολύ το οφθαλμόλουτρο. Όμως νομίζω πως κάτι τέτοιο απέχει πολύ από την εποχή μας εφόσον υπάρχουν ακόμα οι "θρησκείες" και πρόβατα.

Pandion είπε...

Νομίζω πως παρά τις "θρησκείες" και τα "πρόβατα" που λές η αφασία έχει επέλθει.