Δευτέρα, 24 Σεπτεμβρίου 2012

Μαρμαίρω - μαρμέρα - μαρμελάδα, μας έφαγε η μαρμάγκα


Προχθές στον εορτασμό της φθινοπωρινής ισημερίας με έπιασε μια φίλη και με ρώτησε για μια ας πούμε έκρηξη μου λίγο καιρό πριν σε μια ανάρτηση κάποιου για την μεγάλη εορτή της Μαρμέρας, θυμίζοντας μου έτσι άλλον έναν μεγάλο Πωρία που θέλω να σχολιάσω.

Η φίλη μου λοιπόν είχε διαβάσει το παρακάτω κείμενο το οποίο αν και είχε πρωτοεμφανιστεί το 2010, εφέτος τον 15Αύγουστο έκανε θραύση και αναρωτιόταν τι με έπιασε και κορόιδευα λέγοντας περί μαρμελάδων.


Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΑΡΜΕΡΑΣ

15 Αυγούστου είναι η Ελληνικώτατη γιορτή τής ΜΑΡΜΕΡΑΣ.

Ποιά είναι η Μαρμέρα Έλληνες μου; Είναι η Μαρμαρηγή. Τό φώς πού τρεμοσβύνει το φώς τών Άστρων. Καί τίνος Άστρου κόρη είναι η Μαρμέρα; ΤΟΥ ΣΕΙΡΙΟΥ Πώς λέγεται αλλιώς η Μαρμέρα; Μα ΗΜΕΡΑ φυσικά.
Είναι η ημέρα πού το φώς από τον Σείριο φώτιζε το πρόσωπο τού αγάλματος της ΘΕΑΣ ΑΘΗΝΑΣ στόν ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ.

Με την βοήθεια της Θεάς της Σοφίας Έρρωσθε

ΣΕΛΕΥΚΟΣ
ΥΠΗΡΧΕ Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΥ/ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΕΤΟΥΣ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ ΕΙΝΑΙ Η 15η ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ (ΚΑΙ ΔΙ ΑΥΤΟ ΕΟΡΤΑΖΕΤΟ ΛΑΜΠΡΩΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΤΟΥΤΟ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΝΗΘΕΙΑ ΤΟΥΣ ΕΒΑΛΑΝ ΕΚΕΙ ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΟΡΤΗ. ΕΤΣΙ ΟΙ 4 ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΟΡΤΕΣ ΕΝΕΤΑΣΟΝΤΟ ΣΕ ΕΝΙΑΙΟ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΟ ΚΑΙ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟ
(1η ΒΑΘΜΙΣ ΤΑ ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ --ΦΘ. ΙΣΗΜΕΡΙΑ-Η ΣΠΟΡΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΘΕΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ.
2α ΒΑΘΜΙΣ ΑΙ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΑΙ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΑΙ ΕΟΡΤΑΙ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ ΤΗΣ ΧΕΙΜ. ΤΡΟΠΗΣ [ΝΑ ΓΙΑΤΙ Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΑΣ {ΕΤ. ΑΡΧΑΙΟΦΙΛΩΝ} ΤΗΝ ΕΟΡΤΑΖΕΙ ΣΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ- Η ΟΡΙΜΑΝΣΙΣ ΤΩΝ ΚΑΡΠΩΝ ΤΟΥ ΚΙΣΣΟΥ.
3η ΒΑΘΜΙΣ ΤΗΣ ΕΑΡΙΝΗΣ ΙσΗΜ. ΤΑ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ--Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΠΕΠΛΟΥ/ΑΘΑΝΑΤΟΥ ΨΥΧΙΚΟΥ ΔΙΑΚΟΣΜΟΥ, ΚΑΙ
4η ΟΙ ΟΛΥΜΠ. ΑΓΩΝΕΣ ΣΤΗΝ ΘΕΡΙΝΗ ΤΡΟΠΗ--Η ΠΛΗΡΗΣ ΑΘΑΝΑΤΟΠΟΗΣΙΣ {{ΑΠΟ ΤΑΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑ ΒΙΒΛΙΟΝ "ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ" ΤΟΥ κ. Π. ΜΑΡΙΝΗ [ΕΚΔ. ΝΕΑ ΘΕΣΙΣ]}}

Αρχαίο κείμενο

Αρχήν δέ τών πάντων ύδωρ υπεστήσατο, καί τόν κόσμον έμψυχον
καί δαιμόνων πλήρη. τάς τε ώρας τού ενιαυτού φασιν αυτόν ευρείν
καί εις τριακοσίας εξήκοντα πέντε ημέρας διελείν.

Μετάφραση

Πρωταρχική αιτία όλων θεωρούσε το νερό, καί για τη φύση έλεγε πως είναι έμψυχη καί γεμάτη θεότητες. Λένε πως αυτός βρήκε τις εποχές του χρόνου καί τον διαίρεσε σε τριακόσιες εξήντα πέντε μέρες,

Πηγή: Διογένης Λαέρτιος, Βίοι Φιλοσόφων, Θαλής ο Μιλήσιος, Α' 27(σειρές 1-4), εκδόσεις "Κάκτος", τόμος 303, Αθήνα Νοέμβριος 1.994μ.α.χ.χ., σελίδες 42(Αρχαίο κείμενο) καί 43 










Επειδή δεν είμαι κακόπιστος όπως βλέπουμε και στο Μέγα λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας του Δημητράκου απ' όπου οι φωτό γιατί βαριέμαι να πληκτρολογώ, προφανώς και το ρήμα μαρμαίρω που σχετίζεται με την λαμπρότητα είναι πανάρχαιο και χρησιμοποιείται ήδη απο τον Όμηρο σε πανέμορφες παρομοιώσεις, καθώς και τα παράγωγα του όπως η λέξη Μαρμαρυγή (και ουχί μαρμαρηγή) δυστυχώς όμως λέξη Μαρμέρα δεν υπάρχει στα Ελληνικά όπως βλέπουμε στο λεξικό

Και για τους δυσκολόπιστους δεν υπάρχει ούτε και στο TLG


Ενώ η μοναδική λέξη που ταιριάζει με το μαρμέρα σαν πιο κοντινή είναι όντως η μαρμελάδα και δεν φταίω εγώ το λεξικό το λέει



Ίσως αυτό και μόνο να έφτανε αλλά τα προβλήματα συνεχίζουν καθώς δεν καταλαβαίνω γιατί χρειάζεται να εφευρεθεί μια τέτοια new age τύπου εορτή όταν εκείνη την περίοδο όντως οι πρόγονοι μας Αθηναίοι εόρταζαν τα Παναθήναια οπότε υπάρχει σαφέστατη σχέση με την θεά Αθηνά. Βέβαια οι πρόγονοι μας είχαν ΣΕΛΗΝΙΑΚΟ εορτολόγιο οπότε δεν γίνεται η όποια εορτή να συνέπεφτε πάντα με τις 15 Αυγούστου του ΗΛΙΑΚΟΥ ημερολογίου κάτι όμως που εφέτος όντως έγινε (γι αυτούς που βάλανε εμβόλιμο Ποσειδαιών ) και η ημέρα της μεγάλης πομπής των Παναθηναίων όντως ήταν η 15η Αυγούστου.

Επίσης αδυνατώ να καταλάβω πως το φώς ενός άστρου σαν του Σειρίου γίνεται να φωτίζει το άγαλμα της θεάς μια συγκεκριμένη ημέρα και όχι όλες στην διάρκεια πχ των κυνικών καυμάτων αλλά και αυτό μάλλον είναι πληροφορία της ίδιας κατηγορίας φιδιού.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, μάλλον προς επικύρωση των λεχθέντων ο συντάκτης και εφευρέτης της εορτής αυτής παραθέτει και ένα άσχετο μεν ας πούμε πιο σοβαρό δε κείμενο του Παν.Μαρίνη με το οποίο έχω επίσης προβλήματα.

1ον Είπαμε οι πρόγονοι είχαν ΣΕΛΗΝΙΑΚΟ ημερολόγιο οπότε δεν υπάρχει η έννοια του 15Αύγουστου ούτε υπήρχε εορτή που να είναι πάντα στο έστω αντίστοιχο χρόνο κατά το σεληνιακό (δηλαδή κινητή σεληνιακή εορτή γκλουπ).
2ον Ουδέποτε στις μελέτες μου συνάντησα την οιανδήποτε ένδειξη για μυστηριακό έτος με την έννοια που παρουσιάζεται - και μην πω τι επιρροές μου θυμίζουν τέτοιου είδους σκέψεις και μυητικές βαθμίδες πέρα των μυούμενος, μυημένος, επόπτης- αλλά μιας και σε ορισμένους κύκλους αρχαιολατρών παρατηρούνται αρκετές τέτοιες μυστηριακές γνώσεις ας μην μιλήσω ο αμύητος.....
3ον Αν και συμπερασματικά από την μυθολογία και τις αναφορές πχ Παυσανία η τους ορφικούς μύθους θα μπορούσαμε να υποθέσουμε κάποια μυστηριακή λατρεία για τον Διόνυσο στους Δελφούς κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να υπάρχει στο πλαίσιο που παρουσιάζεται κατ' αναλογία με τα μυστήρια της Ελευσίνας, των Θηβαίων Καβείρων κτλ. (Αλήθεια υπάρχει κανείς γεωπόνος να μας πει για την ωρίμανση των καρπών του Κισσού γιατί δεν το γνωρίζω;). Ομοίως οι Ολυμπιακοί αγώνες εκτός του ότι δεν ήταν ετήσιοι οπότε δεν θα μπορούσαν να αποτελούν μέρος ετήσιου μυστηριακού έτους τελούνταν στους μήνες που με το ηλιακό είναι Αύγουστος-Σεπτέμβρης μάλλον και όχι τέλη Ιουνίου όπου έχουμε την θερινή τροπή (« Πραγματοποιούνται, λοιπόν, οι Ολυμπιακοί Αγώνες, την μία φορά μεν μετά από 49 μήνες, την άλλη δέ μετά από 50 μήνες, και γι’ αυτό την μία φορά τελούνται κατά μήνα Απολλώνιον, την άλλη φορά δέ κατά μήνα Παρθένιον», Σχολιαστής Πινδάρου , Ολυμπ. 5.35) κτλ κτλ βαρετά.
4ον Είπαμε Σεληνιακό ημερολόγιο τα Παναθήναια εκτός του ότι δεν είναι μυστηριακή εορτή, ούτε Πανελλήνια πέρα απο την "πανελληνοποίηση" που της έκανε ο Πεισίστρατος για να δώσει περαιτέρω κλέος στην Αθήνα, δεν πέφτει ούτε αυτή στην εαρινή ισημερία (21-22 Μαρτίου) και αμφιβάλω αν το νωρίτερο που γίνεται να έρθει η εορτή στο ηλιακό να είναι πριν τα μέσα Ιουλίου οπότε ουδεμία ταύτιση με αυτή υπάρχει.



Όπως και να έχει απο την Μαρμέρα ξεκινήσαμε αλλά το πρόβλημα μου, για να καταλάβει και η φίλη μου, είναι μην γίνει το μυαλό μας μαρμελάδα και μας φάει η Μαρμάγκα

Δεν υπάρχουν σχόλια: