Το θέμα βέβαια δεν είναι καινούργιο και κατά καιρούς έχω δει διάφορες σοβαρές απαντήσεις. Καθώς, όμως, αυτές συνήθως βρίσκονται σε άλλου είδους πηγές και προσβάσιμες σε άλλο αναγνωστικό κοινό, ενώ το ζήτημα, τουλάχιστον στα κοινωνικά δίκτυα, συνεχώς αναμεταδίδεται σαν ίωση λέω να γράψω και εγώ κάτι.
Φυσικά αναφέρομαι στην προσπάθεια απενοχοποίησης (;) του περισσότερο γνωστού ώς φασιστικού η ναζιστικού χαιρετισμού, τον οποίο κατά καιρούς χρησιμοποιούν διάφορα μέλη της Χρυσής Αυγής και μετά όλο κομπορρημοσύνη παραδίδουν μαθήματα ιστορίας πως αδίκως τους κατηγορούν που τον χρησιμοποιούν καθώς αυτός είναι κατεξοχήν Ελληνικός χαιρετισμός, με διάφορες μάλιστα ειδικού τύπου αναλύσεις και διασκευές των ερμηνειών που δίνονται.
Πιο πρόσφατο μάλιστα παράδειγμα αποτελεί η δήθεν απάντηση στο σαιτ του κόμματος και σε φιλα προσκείμενες σελίδες μετά το κράξιμο στον βουλευτή Μιχάλη Αρβανίτη, ο οποίος απέδωσε την κίνηση αυτή ως : «Θα μου επιτρέψετε να σας χαιρέτησω με τον χαιρετισμό της τιμής της ανατάσεως και της νίκης»
Προσωπικά δεν έχω κανένα πρόβλημα να χαιρετάει ο καθένας όπως θέλει και μάλιστα βρίσκω γελοία την καθημερινή ενασχόληση με το αν χαιρετούν ναζιστικά ή όχι οι βουλευτές και φίλοι του κόμματος, κυρίως γιατί θεωρώ πως αυτές οι μάχες δίνονται σε ιδεολογικό επίπεδο. Δηλαδή αν κάποιος γουστάρει Ναζί, Φάτσια ή ότι άλλο να το λέει να το δείχνει και αντιστοίχως να δέχεται την κριτική από την κοινωνία, όπως σε όλα τα άλλα θέματα, αυτά βέβαια από την στιγμή που δεν υπάρχει (και καλώς κατά την γνώμη μου) κάποιος νόμος που να απαγορεύει τους χαιρετισμούς ή το να έλκεται κάποιος από οποιαδήποτε ιδεολογία.
Το θέμα, όμως, που προκύπτει είναι γιατί, περίπου ξαφνικά, ταυτόχρονα με την Mainstream εμφάνιση της ΧΑ στο προσκήνιο κάποιοι μας έχουν ταράξει προσπαθώντας να περάσουν πως ο χαιρετισμός αυτός είναι αρχαιοελληνικός (μαζί με την ελληνικότητα της σβάστιγκας κτλ).
Το κείμενο μάλιστα στο σαίτ του κόμματος που ανέφερα πριν, κάνει και “χιούμορ” με τους αντίπαλους δεξιόστροφους της πολιτικής σκηνής που Ώ τι βλάκες (“μέμφονται ημιμαθείς άνθρωποι την ιστορική αλήθεια”) δεν γνωρίζουν τον πασίγνωστο ελληνικό χαιρετισμό και παρακάτω αποδεικνύουν του λόγου το αληθές με τον ίδιο χαιρετισμό στο καθεστώς του Μεταξά, με τον γνωστό πίνακα του Νταβίντ και ένα αρχαίο αγαλματίδιο, καταλλήγοντας λοιπόν στο πως δεν είναι “Ναζιστικός” ο χαιρετισμός αλλά κάτι άλλο. Χρησιμοποιούν δε στις αποδείξεις και λήμμα απο λεξικό για την αρχαιοελληνική “δεξίωση”.
Η απορία μου είναι γιατί ως ιδεολόγοι άνθρωποι, και μάγκες και αλάνια, απαρνιούνται τον λόγο που χαιρετάνε έτσι, καθώς η ειλικρίνεια του “αρχηγού” κάποια χρόνια πρίν είναι αφοπλιστική : «Χίλια εννεακόσια ογδόντα επτά, σαράντα δύο χρόνια μετά, μετά, με την σκέψη και την ψυχή μας δοσμένη στην Μνήμη του Μεγάλου μας Αρχηγού, υψώνουμε το δεξί χέρι ψηλά, χαιρετούμε τον Ήλιο και με το θάρρος, που μας επιβάλλει η Στρατιωτική μας Τιμή και το Εθνικοσοσιαλιστικό μας καθήκον κραυγάζουμε γεμάτοι πάθος, πίστη στο μέλλον και στα οράματά μας: HEIL HITLER!»
Στο διάστημα δηλαδή αυτών των χρόνων γιατί ο αριοσοφικής εμπνεύσεως “χαιρετισμός στον Ήλιο” προς τον “Μεγάλο Αρχηγό” με την υπογραφή στο τέλος μετατράπηκε σε αρχαιοελληνικό χαιρετισμό, όπως και οι σβάστιγκες τσαλακώθηκαν προς το μαιανδρικότερον κτλ. Ντροπή να απαρνιέται κάποιος την ιδεολογία του.
Κατανοητό βέβαια εφ’ όσον θέλει να κάνει το 0.1% –10% και παραπάνω σε μια χώρα που δεν έχει και την καλύτερη εμπειρία με τα Heil Hitler, αλλά δεν φταίμε και οι υπόλοιποι, που έτυχε να έχουμε στα αγγεία και τα αγάλματα μας σβάστιγκες (εξάλλου η πρώτη μεγάλη γνωστοποίηση της σβάστιγκας στην Ευρώπη έγινε από τις έρευνες του Σλίμαν στην Τροία), η που “δεξιώναμε” κατά την αρχαιότητα ώστε να χρησιμοποιούμαστε (η ιστορία μας εννοώ) προς απενοχοποίηση του παρελθόντος της ΧΑ ή προς την πορεία της προς το μαζικότερο. Και φυσικά δεν φταίμε για να διαβάζουμε καθημερινά τις μεγαλύτερες ηλιθιότητες να περνάνε και ως ιστορική γνώση.
Το λέω αυτό προσπαθώντας να μην είμαι “ημιμαθής” όπως επισήμαναν τα στελέχη αναγνώστες του λεξικού Δημητράκου και άλλων “πηγών” και φυσικά χωρίς να είμαι παντογνώστης. Οπότε ας περιοριστώ σε αυτά που γνωρίζω.
Πρώτα απ’ όλα η δεξίωση, που όντως στα αρχαία δηλώνει χαιρετισμό, με την κυριολεκτική, σωματική σημασία ή υποδοχή/χαιρετισμό γενικότερα δεν έχει καμία σχέση με τον χαιρετισμό των μεσοπολεμικών καθεστώτων (γιατί σαφέστατα από Αμερική, μέχρι και Ευρώπη ο “ναζιστικός” χαιρετισμός ήταν διαδεδομένος).
Η ελληνική δεξίωση συνοδεύεται πάντα από την πολύ χαρακτηριστική κίνηση της χειραψίας και αυτός ήταν ο συγκεκριμένος χαιρετισμός. Εκτός από τους Έλληνες τον χρησιμοποιούσαν και οι Ρωμαίοι (ως dextrarum iunctio) και μετά από αυτούς και οι χριστιανοί και κάπως έτσι πέρασε μέχρι τον σύγχρονο κόσμο. Για το πώς προέκυψε και τι σήμαινε υπάρχουν διάφορες απόψεις, αν θέλετε διαβάζετε μιά, αν μη τι άλλο από καθηγητή θρησκειολογίας (Dexiosis and Dextrarum Iunctio: The Sacred Handclasp in the Classical and Early Christian World ) και όχι απο αριοσοφιστές newagers κλ.
Μη έχοντας λοιπόν καμία σχέση με την δεξίωση (κρίμα την ολομάθεια των συντακτών του κειμένου της ΧΑ), ο χαιρετισμός μένει να αναζητηθεί αλλού και το αλλού είναι από την μία η φωτό του πίνακα του Νταβίντ (ναι του επίσημου ζωγράφου της Γαλ. επανάστασης, αυτό και αν είναι τραγέλαφος) η οποία παίζει σε όλα τα εθνικοπατριωτικόχρυσαυγήτικα σαιτ με αυτά τα άρθρα και άντε και στην στήλη του Τραΐανού την οποία επιδεικνύουν οι πιο ψαγμένοι. (καλά με κάτι παραποιημένες φωτό του σύγχρονου αγάλματος του Πύρρου κτλ δεν ασχολούμαι καν…).
Ο ερευνητής, λοιπόν με λίγα λόγια και στο θέμα μας, απλά μας λέει πως με βάση όλες τις μελέτες όλες τις διαθέσιμες εικονογραφικές αναπαραστάσεις και όλες τις φιλολογικές αναφορές, αυτός ο συγκεκριμένος χαιρετισμός ΔΕΝ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΠΟΥΘΕΝΑ στην Ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα, αλλά από τον πίνακα του Νταβίντ πέρασε στο συλλογικό ασυνείδητο ως Salutio a la Romana από εκεί τον πήρε ο Μουσολίνι (ως συνεχιστής της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας) από εκεί οι Ναζί, από εκεί ο Μιχαλολιάκος των 80s και 90s…. και φτάσαμε τώρα να συζητάμε αν είναι αρχαιοελληνικός από το πουθενά.
Και θα μου πείτε τότε γιατί κάποιοι ελληνομαθείς μάλιστα μας λένε πως : “Όπως γνωρίζετε, λοιπόν, το saluto a la Romana (ή saluto Romano), όπως λέγεται διεθνώς, δεν είναι "ναζιστικόν", ούτε "γερμανικόν"! Είναι ο χαιρετισμός της Κλασσικής Εποχής, ο χαιρετισμός του Ελληνορρωμαϊκού Πολιτισμού, ο χαιρετισμός ο επίσημος προς τους ανθρώπους και ο θρησκευτικός προς τους Θεούς στις θείες Ιεροτελεστίες!”
Τι να σας πώ απ’ ότι διαβάζω παρακάτω πιάνουν διαφορετικά πράγματα στον αέρα οι “κεραίες” διαφορετικών ανθρώπων : “ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΣ: ΕΜΕΙΣ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΥΤΩΣ, Ο ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΣΗΜΟΣ, ΑΡΧΑΙΟΣ, ΙΕΡΑΤΙΚΟΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΜΙΑΝ ΑΠΛΗΝ ΕΞΗΓΗΣΙΝ: ΤΟ ΧΕΡΙ ΥΨΟΥΤΑΙ ΩΣ ΚΕΡΑΙΑ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ ΚΑΙ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΗΝ ΑΙΘΕΡΙΚΗΝ ΕΥΛΟΓΙΑΝ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩΝ ΚΟΣΜΩΝ, ΔΙΟ ΚΑΙ ΕΔΩ ΣΤΟΝ ΕΠΙΣΗΜΟΝ ΟΡΚΟΝ (ΕΠΙΚΛΗΣΙΣ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΕΠΝΕΥΣΕΩΣ) ΓΕΝΟΜΕΝΟΣ ΔΕ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΝΩΤΕΡΟΥΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ : "ΤΗΝ ΕΥΛΟΓΙΑΝ ΣΑΣ", ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΟΜΟΙΟΥΣ ή ΚΑΤΩΤΕΡΟΥΣ: "ΔΩΣΑΤΕ ΜΟΥ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΙΝ"!!”
και ενδέχεται ορισμένες να έχουν ξεφύγει εντελώς και να έχουν κολλήσει σε άλλους σταθμούς.
Για να επιστρέψω πάντως στο ξεκίνημα, συνεχίζω και απορώ γιατί όλοι αυτοί
α. Δεν παραδέχονται γιατί χαιρετάνε έτσι να είναι συνεπείς με τα πιστεύω τους
β. γεμίζουν τόσες ιστοσελίδες επί ιστοσελίδων με ακατάσχετη παπαρολογία (άκου δεξίωση = saluto φασιστο- Romana)
γ. Κοροϊδεύουν τους εαυτούς τους (και εμάς τους υπόλοιπους) ψάχνοντας δικαιολογίες εκεί που δεν υπάρχουν (εκτός ξαφνικά αν έπιασε τα τελευταία 2-3 χρόνια τόσο αγνό κόσμο, ΄τυχαία οπαδών των ιδεών ή του ίδιου του κόμματος, ο πόνος να αποκαθάρουν τα “σύμβολα”…)
Φαντάζομαι απλά πως και αυτό πέφτει στην κατηγορία της προπαγανδιστικής χρήσης ενός συναισθήματος του απλού λαού και μιας κυρίαρχης και αγαθής, έστω όψιμης παρακμιακής και δευτεροκλασάτης “ελληνολατρίας” κάποιων οι οποίοι με το άκουσμα “Ελληνικός χαιρετισμός” ψαρώνουν και είναι έτοιμοι να τα δεχτούν όλα.
Ελπίζω μόνο με μια απλή ανάγνωση δύο τριών πραγμάτων (που θίξαμε) να είναι ακόμα σε θέση να συνέλθουν και να μην "απενοχοποιούν" την ΧΑ, ενοχοποιώντας τους αθώους νεκρούς του παρελθόντος, τα αγάλματα και τα λεξικά.
Τέλος έτσι απλά επικουρικά ώς απλή παρουσίαση ενός άλλου τρόπου εγκεφαλικής λειτουργίας΄, τον οποίο καλό είναι να έχει όποιος αναζητά αλήθειες, θέλω να κάνω και μια υπόθεση για το παρακάτω αγαλματίδιο που επίσης παίζει πολύ τελευταία, χωρίς πουθενά να αναφέρεται φυσικά που είναι ή να δίνεται και μια άλλη λήψη ή το κειμενάκι έστω των αρχαιολόγων ώστε να έχουμε καλύτερη άποψη.
Κοιτώντας το λοιπόν, σε σχέση με το μέγεθος και τα άλλα αντικείμενα στην βιτρίνα θα είμαι πολύ εκτός (μπορεί και να είμαι καθώς δεν ξέρω που είναι κτλ) πως πρόκειται για βάση καθρέπτη ή κάτι ανάλογο; Μπορεί και να είμαι λάθος, σίγουρα όμως πιο κοντά στην πραγματικότητα από το να πιστεύω πως το εν λόγω αντικείμενο είναι “απόδειξη” του πανάρχαιου, επίσημου, ιερατικού, αρχαιοελληνικού κτλ χαιρετισμού, που τυγχάνει να είναι ολόιδιος με τον φασιστικό, τον οποίο γουστάρουν οι θιασώτες τέτοιων ερμηνειών.
13 σχόλια:
Περισσότερες αερολογίες δεν έχεις να πεις;
Έχεις επισκεφθει -ποτε σου- ενα μουσείο με Ελληνικα αρχαία εκθέματα; Έχεις ποτε σου διαβασει αρχαιοελληνική γραμματεία; Ιστορία; Μυθολογία; Γνωρίζεις -έστω και ελάχιστα- τι σημαίνει "χαίρε" και γιατι -ανα τον κοσμο- γίνεται χαιρετισμός με ύψηση της δεξιάς; (Το ποσο ψηλα, με ποιά κλίση και σε τι ενταση εξαρταται κατά περιπτώσεις).
Μην κανεις την αρρωστημένη σου πεποίθηση ...ορολογία, είναι το λιγοτερο...γελοίο.
Είναι αλήθεια πως περίμενα να πάει η Χρυσή Αυγή στο 10% για να μάθω πως υπάρχει αρχαιοελληνική γραμματεία και επισκέψιμα μουσεία συγγνώμη. Επίσης είχα λάθος αντίληψη περί του τι είναι αερολογία νόμιζα πως αυτή αντιμετωπίζονταν με πηγές, έρευνες και μελέτες. Συγγνώμη πάλι λάθος μου.
υποκλίνομαι στην σοβαρή σου επιχειρηματολογία.
ΥΓ: Ποια πεποίθηση κρίνεται ώς αρρωστημένη και για ποια ορολογία μιλάς;
Τὸ βρίσκω τὸ ἴδιο γελοῖο νὰ πρέπῃ νὰ χαιρετῶ ναζιστικὰ γιὰ νὰ εἶμαι μέτοχος τοῦ Κλασσικοῦ Πολιτισμοῦ, ὅσο καὶ νὰ φοβᾶμαι νὰ ὑψώσω τὸ δεξιὸ χέρι νὰ χαιρετήσω κάποιον ἀπὸ μακρυὰ γιὰ νὰ μὲ δῇ, ἀφοῦ οὔτως ἢ ἄλλως ἀντίχειρες, δεῖκτες καὶ συνδυασμοὺς δὲν τοὺς βλέπει. Οἱ ἀρχαῖοι χαιρετοῦσαν ὅπως καὶ δροῦσαν μὲ φυσικότητα καὶ οἰ ναζιστὲς ὡς μονοθεϊστὲς μὲ ἀλαζονεία. Ὁ Χίτλερ κιόλας χαιρετοῦσε σὰν νὰ κρατοῦσε δίσκο μὲ μεζέδες πάνω ἀπὸ τὸν ὦμό του.
Ω Ανώνυμε (πρώτε σχολιαστή), πολύ καιρό τώρα -μήνες, για να μην πω χρόνια- έχω φάει την αρχαία ελληνική Γραμματεία και Τέχνη για να βρω τις πολυπόθητες αποδείξεις που θα κλείσουν τα στόματα των ά-πιστων Α-λλήνων. Εις μάτην. Αποτυγχάνω παταγωδώς. Εσύ φαίνεσαι εξαιρετικά σίγουρος για την αρχαιοελληνικότητα του ναζιστικού χαιρετισμού. Δηλαδή, αυτό που σαφώς περιγράφει το δικτατορικό φασιστόφιλο καθεστώς τού Μεταξά, τεντωμένος ο βραχίων ωσάν φαλλός σε στύση, ενωμένα τα δάχτυλα -και ο αντίχειρ- και τεντωμένη η παλάμη κλπ, φαίνεται να το θεωρείς τον αδιαμφισβήτητο αρχαιοελληνικό (δωρικό ή ό,τι άλλο) χαιρετισμό. Σε παρακαλώ, διαφώτισέ μας! Παράθεσέ μας τις πολυπόθητες πηγές!
υ.γ. Ήξερες ότι και οι Ρώσοι ναζήδες τον θεωρούν "αρχαιοσλαβικό χαιρετισμό"; ;)
Αριστοκλή δυστυχώς σε λίγο έτσι θα γίνει με αυτές τις γελοιότητες. Θα σηκώνουμε το χέρι να μας δει κανείς και θα μας μαζεύουν. ΅Ευτυχώς είμαι μαλλιάς και προς το παρόν κινδυνεύω μόνο όταν κατεβαίνω κέντρο από τα ματ και την αστυνομία...
Ισχύει ακόμα και τώρα σε πολλές περιπτώσεις η ύψωση του δεξιού χεριού, για να ορκιστεί κάποιος και από όσο γνωρίζω ίσχυε και στην αρχαιότητα. Όμως το χέρι δεν είναι τεντωμένο με ενωμένα τα δάχτυλα και το αντίχειρα, ο καρπός είναι λυγισμένος και η παλάμη κοιτάζει προς τον ουρανό.
Ο ναζιστικός χαιρετισμός έχει αντιγράψει ρωμαϊκό στρατιωτικό χαιρετισμό.
Επίσης, σε σχέση με την φωτογραφία με τα ορειχάλκινα αγαλματίδια, το δεξί μάλλον αναπαριστά αθλήτρια των Ηραίων και το άλλο με το υψωμένο χέρι, αθλήτρια των Ηραίων, που δίνει όρκο πριν τον αγώνα. Έχω δει τέτοια αγαλματίδια (ίσως και αυτά τα ίδια) ή στο Μουσείο της Ολυμπίας ή στο μουσείο Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων ή σε περιοδική έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.
Α πολύ ωραία Λήδα, ευχαριστώ για την πληροφορία, αν μπορούμε να την επιβεβαιώσουμε κι' αλός να είμαστε σίγουροι θα είναι εξαιρετικά.
ΥΓ: προφανώς το θέμα μας δεν είναι η ύψωση του δεξιού χεριού ή αντίστοιχες κινήσεις αλλά η πολύ συγκεκριμένη από τους συγκεκριμένους
Η αλήθεια είναι ότι χαιρετισμός παρόμοιος (όχι ακριβώς ίδιος) υπάρχει στην αρχαιότητα. Όπως υπάρχει και το γαμμάδιον. Αλλά το θέμα δεν είναι αυτό. Το θέμα είναι αν κάποιος που χαιρετάει με τον συγκεκριμένο χαιρετισμό (ή κάνει το γαμμάδιον δερματοστιξία για παράδειγμα) το κάνει από σεβασμό στην αρχαιότητα ή από ομοιότητα στους ναζί. Και αν το κάνει από ο ομοιότητα στους ναζί γιατί το δικαιολογεί ως αρχαιοπρεπές σύμβολο;
Ακριβώς Πάνο, ακριβώς αυτό
Αν και έκανα μια μικρή έρευνα, τόσο στο αρχείο μου, όσο και στο internet, δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρω σε ποιό μουσείο βρίσκονται τα αγαλματίδια.Όμως θα ξαναψάξω με την πρώτη ευκαιρία και όταν το βρω θα το ανεβάσω.
Η Χ.Α. επιμένει να αυτοχαρακτηρίζει τις θέσεις της και την συμπεριφορά της "ελληνικές" γιατί ποντάρει σε οτι είναι δημοφιλές στο κοινό που έχει θέσει ώς target group, προσβλέποντας στην άγρα ψήφων, όπως και οι περισσότεροι πολιτικοί χώροι.
επίσης από υπάρξεως ανθρώπου την ίδια θέση πάιρνει το χέρι που απειλεί πως θα καρπαζώσει! μα είναι δυνατόν να ζητάτε πηγές από χρυσαυγίτες; χαχαχαχα θα σας πω εγώ την μοναδική αλήθεια! δεν πρόκειται περί χαιρετισμού αν και τον χρησιμοποιούσαν στην αρχαιότητα αλλά μόνο στις διασταυρώσεις ως πρώιμο σήμα των τότε τροχονόμων στα κάρα χαχαχα!
ΥΓ. σορρυ βρε πανδίων αλλά ξέμεινα αυτό το σ/κ αθήνα και σερφάρω διαδικτυακά γι αυτό και η πληθώρα ενοχλήσεων οκ;
Κανένα πρόβλημα. Σκεφτόμουν και εγώ μήπως είναι στάση φάσκελο αλλά τελικά πιο πολύ μου θύμιζε καρφί στο βόλευ και είπα να μην το %#$#$#$ το θέμα.
Δημοσίευση σχολίου